Dubbele finaliteit - TSO
De studierichting Biotechnologische en chemische technieken is een studierichting in de dubbele finaliteit. Leerlingen zullen leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica aanleren, nemen een onderzoekende houding aan en oefenen om labovaardigheden eigen te worden en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren.
De lessentabel van het 5de jaar Biotechnologische en chemische technieken vind je onderaan deze pagina. Het 6de jaar - Techniek wetenschappen- volgt nog de oude/niet-gemoderniseerde onderwijsstructuur.
Leerlingen die graag een onderzoekende houding aan nemen en het liefst proefondervindelijk aan de slag gaan zitten hier op hun plaats. Ze zijn nieuwsgierig naar zowel levende als niet-levende materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie. Ze leren probleemoplossend denken, werken graag in een labo-omgeving en gaan kritisch om met informatie en data.
Deze studierichting is gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar biologie, chemie en/of biochemische technieken centraal staan.
Aangezien leerlingen na de derde graad ook één of meerdere beroepskwalificaties behaald hebben, is een intrede op de arbeidsmarkt ook mogelijk.
Biotechnologische en chemische technieken | Techniek-wetenschappen | |||
Schooljaar 2024-2025 | 5de jaar | 6de jaar | ||
Basisvorming | 16 | 19 | ||
Levensbeschouwing | 2 | 2 | ||
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | ||
Nederlands | 3 | 3 | ||
Engels | 2 | 2 | ||
Frans | 2 | 2 | ||
Geschiedenis/burgerschap | 1 | 1 | ||
Aardrijkskunde | 1 | 2 | ||
Fysica | 1 | |||
Wiskunde | 2 | 4 | ||
Artistieke expressie | ||||
Economische en financiële competenties | ||||
Toegepaste informatica | 1 | |||
Specifiek deel | 14 | 15 | ||
Wiskunde | 1 | |||
(Toegepaste) chemie | 2 | 3 | ||
(Toegepaste) biologie | 2 | 6 | ||
Project STEM (labo) | 1 | |||
Project STEM-engineering | 1 | |||
Biotechnieken | ||||
Biotechnologische en chemische technieken | 7 | |||
Fysica | 3 | |||
Ecologie | 3 | |||
Schooleigen deel | 2 | 0 | ||
Bio-engineering | 2 | |||
Totaal | 34 | 34 |